

Serviceavtale!
Hos Seilbåtservice får du egen serviceavtale på båten din!
Hva du får med i din serviceavtale:
-
Løft og sjøsetting.
-
Motorservice.
-
Høst / vårklargjøring med sjekk og lagring av seil.
-
Riggsjekk.
-
El-sjekk / vedlikehold av batterier
-
Rubbing og polering av skrog.
-
Høytrykkspyling av skrog ink. syrevask.
-
Bunnstoff.
-
Sommerplass / vinteropplag i Marinaen
Du vil få 10% samlerabatt ved serviceavtale hos oss i tillegg som du vil bli en av Seilbåtservice sine VIP kunder. Dette vil si at du alltid vil få hjelp når du trenger, til og med midt i høysesong!
Det er kun 30 aktive avtaler pr. sesong.

ta vare på båten din
Å eie en båt krever mye vedlikehold.
Ønsker du en båt du kan stole på,
må du ha en vedlikeholdsplan som følges nøye.
Det holder ikke bare å skifte olje og filter
på motor og gir en gang i blant.
Du må også kontrollere slitedelene regelmessig.
Fungerer termostaten som den skal
eller er det fare for overoppheting?
Åpner den for tidlig og forårsaker
ufullstendig forbrenning og soting i motoren?
Bli godt kjent med motorens instruksjonsbok
og følg serviceintervallene.

elektrisk
Når du ikke bruker båten,
er det bra å vite at den ligger trygt.
Viktigst er at båten ikke synker om en slange hopper av eller at det oppstår lekkasje i
gjennomføringer pga. tæring.
Det er derfor viktig at det elektriske i båten er installert riktig, slik at det ikke får gått jordfeilstrøm gjennom metaller.
Det blir fort dyrt hvis gir og motor har tæringsskader. En annen grunn til å ha det elektriske i orden er brann og eksplosjonsfare. Visste du at et 200Ah gelbatteri kan ha kortslutningsstrøm opp mot 3600A?
Sjekk ladespenning til batteribanken og
sørg for at det ikke blir ladet feil.
Det er ikke mer enn en korrodert ledning
som skal til for at ladespenningen blir for høy
og ødelegger batteriet.

andre nyttige tips
Vinterkonserver motor og andre systemer når kulden setter inn. Sjekk frysepunkt på frostvæske til motoren. Ikke glem at sjøvann-, ferskvann- og septikksystemer også må frostsikres/tømmes.
Når våren kommer bør båten sjøklargjøres
med nye anoder og bunnstoff.
Det er også greit å inspisere skroget for plastpest og en grundig sjekk for skader rundt
kjøl og ror når båten er på land.
Det er fort gjort at ror sprekker om det har trukket til seg vann gjennom vinteren. Skal du på lengre seilaser, er det greit å sjekke rorlager og tetninger.
Rensing av vanntank og dieseltank gjøres før sesongen starter.
Dieseldyr på tanken kan tette filter og forårsake motorstopp når du minst venter det.


